Idén nyáron (2007.) lesz 8 éve, hogy egy
régészeti szenzációról szóló híradás járta be a nemzetközi (így a magyar)
elektronikus és nyomtatott médiát: Pisa területén a San Rossore-i vasútállomás
építéséhez kapcsolódó építkezés során ókori hajók egész flottáját találták
a régészek. Aztán lecsengett a hír szenzáció értéke, és azóta hallgat
a média. Úgy gondoltuk, a Búvárinfó víz alatti régészet iránt fogékony
olvasói megérdemlik, hogy a történet folytatását is megismerjék.
Pisa
az Arno alsó folyásánál fekszik - napjainkban. Csakhogy a folyó jelentős
mértékben megváltoztatta torkolatvidékét az évszázadok folyamán. Geológiai
kutatásokból, illetve régi ábrázolásokból tudjuk, hogy a középkor, illetve
az ókor folyamán a város közelebb feküdte a tengerhez (illetve a tenger
volt közelebb a városhoz). A folyó torkolatvidéke lagúnaszerű öblökkel,
szigetekkel volt tagolt. Éppen ez a torkolati környezet tette alkalmas
kikötővé a várost. Bár a bronzkorból és a vaskorból is kerültek elő
leletek a területen, az etruszk időszak a terület első jelentős korszaka.
Pisa jelentős központ, kereskedelmi csomópont volt, kapcsolatai a déli
etruszk központokkal meghatározóak voltak, de a nyugati-Mediterráneum
távolabbi térségeivel (pl. Dél-Franciaország) is szoros összeköttetésben
állt. Ebből az időszakból (Kr.e. 4. sz.) származik a korabeli folyópart
kő-cölöp szerkezetű kiépítése.
A nagyszámú lelet és hajó (eddig 6 nagyobb, 5 kisebb hajó és számos
kisebb vízi jármű) felhalmozódásának oka a folyó katasztrofális áradásai
voltak. Ezek az események viszonylag ritkán zajlottak, de hatalmas pusztítást
végezhettek az elárasztott területeken.
Róma köztársasága a Kr.e. 3. század elejére uralma alá hajtotta az etruszk
városokat. Az első hajóroncs már az ún. kései köztársaság korára keltezhető,
az ásatók a "hellenisztikus hajó" nevet adták neki. A roncs
eredetileg egy lapos fenekű folyami dereglye lehetett, kb. 14 m hosszúsággal.
A következő áradást Augustus uralmának végére, vagy Tiberius császársága
idejére (Kr.u. 1. sz. 20-as, 30-as évei) keltezik a kutatók. Ebből az
időszakból három hajó és egy csónak is előkerült. A lelőhely egyik legfontosabb
jelensége, a C hajó is ekkor süllyedt el. Ez a hajó azért fontos, mert
szinte tökéletes épségben maradt fenn. A jó konzerválódás általános
jellemzője a pisai hajóknak. Ennek oka az, hogy édesvízi környezetben
nem élnek meg azok a "hajóférgek", melyek a tengerben elfogyasztják
a hajók faanyagát. A folyami üledék (különösen az áradások által gyorsan
lerakott üledék) betakarta és így megvédte a leleteket. A C hajó egy
kb. 14 m hosszú evezős hajó volt (talán hadihajó). Hegyes, bronzlemezzel
borított orra épen megmaradt. Fennmaradt továbbá az orr felépítményének
egy része, a hajótest belső gerendázata, az evezőpadok, a hajóoldal
felső része, egészen a palánk pereméig, oldalán az evezők számára kialakított
nyílásokkal. Az egyik evezőpadra egy kis táblát erősítettek, melyre
görög betűkkel az Alk[e]do nevet vésték. Egyes feltételezések szerint
ez a hajó neve lehetet. Arra, hogy a római korban a hajóknak már volt
nevük, vannak más bizonyítékaink is. Az egész területet elborították
a roncsok rakományából származó, illetve az áradás által felhalmozott
leltek: amforák, kerámiák, szerves anyagból készült tárgyak, stb.
A különleges lelőhely különleges módszereket igényel.
A hajókat kis szakaszonként tárták/tárják fel, ezeket lézerszkennerrel
dokumentálják (a Paks környéki dereglyénél mi is alkalmaztuk az eszközt),
majd a feltárt felületet egy üvegszálas-műanyag keverékkel fedik le,
hogy védjék a pusztulástól. A 3D szkennelés lehetővé teszi, hogy a feldolgozás
során egyben vizsgálhassák a hajókat, illetve modellezhessék őket. A
kutatás és a restaurálás ma is zajlik. A lelőhelyet időközben megnyitották
a nagyközönségnek. A látogatók megtekinthetik a restaurálási folyamatot
is. Aki kedvet kapott a lelőhelyhez, bővebb információt a http://www.cantierenavipisa.it/index.html
(angol nyelven is elérhető) oldalon szerezhet, itt lehet előjegyezni
a látogatást is. Reméljük, nem kell sokat várni arra, hogy itthon is
legyen bemutatott hajóleletünk, talán egy víz alatti lelőhelyen.