Az Elsüllyedt Múlt sorozatban eddig elsősorban
egyes problémaköröket összefoglaló cikkeket (gályák, horgonyok) tettünk
közzé. Ezt a sort a későbbiekben még folytatni szeretnénk, de időről
időre be fogunk mutatni a víz alatti régészet szempontjából kulcsfontosságú
leleteket, lelőhelyeket, valamint új külföldi és hazai felfedezéseket
is. Jelen írásunkkal a legfontosabb hajóleletek ismertetésének sorozatát
nyitjuk meg.
Nem véletlenül esett választásunk elsőként erre a roncsra, hiszen ez
az a hajó, amelyet Cousteau és csapata elsőként "feltárt",
itt kísérleteztek ki több technikai megoldást, ez a hajó hívta fel a
nagyközönség figyelmét a víz alatti régészet jelentőségére, és itt követték
el azokat a szarvashibákat, melyekből sokat tanultunk. Végül, de nem
utolsó sorban erről a kutatásról írta Szentiványi Jenő "A görög
gálya titka" c. regényét, amely nagy hatással volt a kor közönségére.
Grand Conglué egy hegyfok Dél-Franciaországban, Marseille
közelében. 1952-ben bejelentés érkezett a hatóságokhoz egy 32-45 m mélyen
található ókori hajóról. F. Benoit professzor J.-Y. Cousteau csapatával
együttműködve 1952 és 1957 között kutatást végzett a lelőhelyen. A csapatnak
meg kellett oldania a lelőhelyet borító üledék eltávolítását és a leletek
kiemelését is. Ezért feltalálták az air-lift nevű üledékelszívó rendszert.
Ennek lényege, hogy egy Y alakú csőbe az egyik száron keresztül nagy
nyomású levegőt préselnek be, amely a cső egyik szárán hevesen a felszín
felé áramlik, vákuumot keltve a cső harmadik ágában. Ezt a vákuumot
használják ki az üledék elszivattyúzására. A tengeri feltárásokon ma
is ez a legelterjedtebb feltárási eszköz.
A problémákat az okozta, hogy Benoit professzor nem merült le a lelőhelyre,
illetve más régész sem kontrollálta, illetve irányította közvetlenül
a víz alatti feltárást. Így a búvárok minden jóindulatuk és lelkesedésük
ellenére sem tudtak a régészettudomány számára megfelelő dokumentációt
készíteni. Szerencsére nem tárták fel teljesen a lelőhelyet, így a naplóbejegyzések,
fotók és a későbbi kontroll merülések alapján évtizedekkel később egy
szakképzett búvárrégész, L. Long tisztázni tudta a homályos kérdéseket.
Az ellentmondást az jelentette, hogy olyan leletek
kerültek a felszínre, elvileg egyetlen roncsról, amelyeket a tudomány
állása szerint külön korszakba soroltak. Az eredeti interpretáció szerint
a hajón két fedélzet volt. A felső részen peremükön, vagy fülükön SES
bélyegzővel jelölt Dressel 1 típusú amforák és campaniai B és C asztali
kerámia volt, míg az alsó raktérben graeco-itáliai amforákat és campaniai
A edényeket találtak. Long bizonyította, hogy a két rakományt egy évszázad
választja el egymástól és a kettőt elválasztó "fedélzet" nem
más, mint a felső, tehát későbbi hajó palánkja. Ezt az is alátámasztja,
hogy a deszkák alatt ólomlemez borítást találtak, ilyet csak a hajók
külső falán használták a hajóférgek elleni védekezésül. A deszkák felső
oldalán gerendákat találtak, márpedig a fedélzetet alulról szokás támasztani.
A Grand Conglué-i hajók felfedezése óta számos olyan hajótemetőt találtak,
ahol egymás közvetlen közelében, részben átfedésben több roncs is található.
A feltárás során elkövetett hibák mellett meg kell emlékeznünk a pozitív
oldalról is. Ez a kutatás volt a víz alatti régészet generációk számára.
A népszerűsítő cikkekből és filmekből a nagyközönséghez is eljutott
a kutatás híre. A leletek fontos új adatokkal szolgáltak a régészettudománynak,
ezért a régészek is felismerték a szakterület jelentőségét, és elsőrendű
forrásértékét a kereskedelem kutatásában.
Mit is találtak tulajdonképpen Cousteau-ék? Értelemszerűen a két roncsot
külön kell értékelni. A korábbi hajón néhány, fülén pecséttel ellátott
rodoszi amforát is találtak. Mivel ezeken a pecséteken a készítés évében,
az évnek a rodoszi naptár szerint nevet adó tisztviselő neve is szerepel,
így nagy biztonsággal a Kr. e. 3. század utolsó évtizedeire keltezhetőek.
A rakomány zömét a mintegy 400 db ún. graeco-itáliai amfora teszi ki.
Ezeket Dél-Itáliában és Etruriában is gyártották. Az ún. campaniai A
kerámia a Nápoly-öböl térségében készült feketemázas, gyakran pecsételt
díszű edénytípusok összefoglaló neve.
A későbbi roncs egy nagyobb hajó maradványa. Mintegy 1500 Dressel 1
típusú római amforát szállított. Dressel egy 19. századi kutató volt,
aki formai alapon (számokkal ellátott) csoportokba sorolta az amforákat,
osztályozása részben ma is használatos. A Dressel 1 az egyik leggyakoribb
típus. Szentiványi regényének legendás alakja Sestius. Valóban nagy
számban kerültek elő olyan amforák, amelyek peremén a SES jelzés látható
háromágú szigony, vagy horgony kíséretében. Ezekről a pecsétekről tudni
kell, hogy az amfora gyártójára utalnak (és nem az azt szállító kereskedőre).
A kereskedő személyére a zárópecsét feliratából (esetünkben C.TITI.C.F.,
valószínűleg Caius Titus, Caius fia), illetve az amfora nyakára és vállára
karcolt, illetve festett feliratokból (ún. tituli picti) lehet következtetni
(már, ha van ilyen). A Kr.e. 2. sz. végén, 1. sz. elején, amikorra ez
a rakomány keltezhető, hatalmas birtokok alakultak ki, ahol a nagybirtokos
műhelyeiben készítették a birtokon termelt bor szállításához szükséges
edényeket. A Sestius családról tudjuk, hogy Cosa (ejtsd: kóza, Etruriában)
latin jogú colonia (alapítva Kr.e. 273-ban, a Tirrén-tenger partján
északra haladó hajózási út biztosítására) területén volt birtoka. A
cosai ásatásokon számos SES pecsétes amforát találtak, többek között
a kikötő pilléres mólójába beépítve. A campaniai B kerámiát (amely a
fekete mázas kerámia egy későbbi változata) Etruriában gyártották. A
Grand Conglué-i lelet hívta fel a figyelmet a "Sestius problematikára".
A kutatások nyomán világossá vált, hogy a Sestius család birtokairól
származó bort zömében a meghódítás előtt álló Galliába exportálták de
jutott belőle a mai spanyol-francia határ közelében található Garonne
folyó völgyébe is. A SES bélyegzős amforák elterjedési térképe fontos
kereskedelmi utakat rajzol ki. A garonne-i út az Atlanti-óceánhoz és
az ottani ón kereskedelemhez vezet, míg a másik út Massaliától a Rhône
folyó völgyén keresztül vezet északra, az ottani gall központokhoz (pl.
Bibracte, kelta oppidum a mai Burgundiában).



Dressel 1 amforák SAS pecséttel
| Gaeco itáliai amfora | Rodoszi amfora
A későbbi hajóból fa maradványokat emeltek ki. Ezek
a gerinc egy részét is magában foglalják. A hajótestet kettős csapolásos-faszögeléses
palánkkal látták el és ólomlemezzel védték (az ókori hajóépítészetről
a jövőben részletesebben is írni fogunk).
A Grand Conglué-i kutatás jelentőségét mégsem a fa maradványok, vagy
a leletek adják, hanem az, hogy itt bizonyosodott be először, hogy a
víz alatti régészet egy önálló szakterület, amely a kereskedelem és
a hajózás témakörének elsőszámú forrása. Mindenki számára világos tanulság
volt, hogy tudományos igényeknek megfelelő kutatáshoz nem elegendő a
technológia és a lelkesedés. A tudományosan felkészült régészeknek le
kell menniük a víz alá, és ott kell irányítaniuk a feltárást és a dokumentálást,
illetve a fontosabb, kritikus feladatokat, megfigyeléseket nekik kell
elvégezniük. Cousteau-ék kutatása 50 éve fejeződött be.