Drávatamásinál
Európa legnagyobb bödönhajó temetőjére bukkant 2006-ban egy nemzetközi
kutatócsoport. A 2007. kutatási évad céljául azt tűztük ki, hogy víz
alatti felderítéssel lehatároljuk a hatalmas rönkhajó temetőt, új hajókat
fedezzünk fel, pontosítsuk a lelőhely térképét, és hajómaradványokat
dokumentáljunk.
A Nemzeti Kulturális Alap Régészeti és Művészettörténeti
Kollégiumának anyagi támogatásával és a Magyar Régészeti és Művészettörténeti
Társulat Búvárrégészeti Szakosztályának önkénteseivel, a Kulturális
Örökségvédelmi Hivatal szervezésében két hetet töltöttünk Drávatamásiban,
hogy folytassuk a tavaly félbehagyott kutatómunkát. Az augusztusi esőknek
"köszönhetően" 50-60 cm-es látótávolság és a szokásosnál erősebb
sodrás nehezítette a munkát. A felderítő merüléseket sodrással ereszkedve
hajtottuk végre. Az új hajókat kibójáztuk, GPS-el bemértük. A részletesen
vizsgált területek könnyebb megközelítése céljából kötélpályát építettünk
ki a víz alatt.
A
felderítés során a lelőhely feletti mederszakaszt az újkori mederrendezés
alsó végétől lefelé átfésültük. Itt egy új bödönhajót és két palánkdeszkát
találtunk. A bödönhajó egy tavaly már megtalált, de a kutatási idő lezárulta
miatt nem tanulmányozott hajó alatt, nagyrészt eltemetődve, igen erős
sodrásban helyezkedik el. A másik hajó közvetlenül a part előtt, azzal
párhuzamosan, a parti üledékkel borítva fekszik. Az egyik legérdekesebb
lelet egy malomkő, amely részben a 24-es bödönhajó alá van beszorulva.
A 2006. évben több alkalommal is merültünk ennél a hajónál, de a kőnek
nyomát sem találtuk. Ennek az lehet a magyarázata, hogy a területet
borító homokaljzat korábban betakarta, egy frissen kidőlt fa és a rajta
felhalmozódott uszadék azonban megváltoztatta az áramlási viszonyokat,
így előbukkant a kő. A malomkő 1 méteres átmérőjű, így nem tartozik
a nagy példányok közé. Ebben a térségben a Pécs környéki Kővágószőlősnél
bányászott követ használták. A Drávatamási malomkő nyersanyagának azonosítása
céljából a tárgy lecsorbult oldalából mintát vettünk.
A
legizgalmasabb lelet a már említett két palánkdarab volt. Ezek egy homokdombba
ágyazódva fekszenek a mederben. A deszkákon kovácsoltvas szögeket és
vas iszkábákat találtunk. Az utóbbiak arra utalnak, hogy hajópalánkokkal
van dolgunk. Deszkahajók drávai jelenléte önmagában nem meglepő, hiszen
már a rómaiak is rendelkeztek flottatámaszpontokkal a folyó mentén,
és később is van tudomásunk az itteni hajózásról. Csakhogy eddig kevés
konkrét adatunk volt. Barcsnál ismerünk egy elsüllyedt deszkahajót,
melynek kora még meghatározásra vár, de sem az ábrázolásokból, sem a
leírásokból nem tudunk meg részleteket. Az egyik deszkán jól dokumentálható
volt az illesztés módja: a deszka lapjába, az éltől kb. 2 cm-re kis,
téglalap, vagy elnyújtott trapéz alakú üreget véstek és ebbe ütötték
bele a vasszeget, a deszka lapjával közel páthuzamosan. Ily módon a
szög hegye a deszka élének közepén bukkant ki és a deszkákat élüknél
fogva kötötte össze. A palánkot bordához kapcsoló fa-, vagy vasszegre
utaló jelenséget alig találtunk, holott máshol (pl. Madocsa) a bordákat
sűrűn helyezték el. Ezek a megfigyelések arra utalnak, hogy egy különleges
hajóépítési technikát sikerült megfigyelni, amely az ún. palánkra épülő
hajókkal rokonítható.
Több
fa mintát is vettünk a bödönhajókból, gerendákból és deszkákból. Reméljük,
hogy ezek dendrokronológiai vizsgálatával meg tudjuk határozni a leletegyüttes
pontos korát, illetve megtudjuk, hogy a palánkdeszkák egykorúak e a
bödönhajókkal, vagy sem. A drávatamási lelőhely eddig is Európa egyik
legfontosabb folyami lelőhelye volt, az idei kutatás eredményei ezt
a pozíciót tovább erősítették. A felderítést követően következhet az
egyes hajók részletes dokumentálása, a hajók körüli leletek térképezése
és begyűjtése. Izgalmas kérdés, hogy vajon mit rejt az a homokdomb,
amelyből a két hajópalánk be van ágyazódva, ezt csak ásatással tudhatjuk
meg. Reményeink szerint hajómaradványokra fogunk bukkanni, és ez jelentős
előrelépéshez vezet a Dráva-vidék hajózásának megértésében. Van tehát
munkánk az elkövetkező évekre, reméljük, támogató is akad hozzá!
Végül, de nem utolsó sorban köszönet illeti az Amphora
(Budapest), Kékség (Üröm) és az Óceán (Szekszárd) búvárklubokat technikai
segítségükért és munkájukért. A projekt a magyar Régészeti és Művészettörténeti
Társulat önkéntes búvár és régész tagjai nélkül sosem valósult volna
meg. A Nemzeti Kulturális Alap pedig anyagi hátterünket biztosította.
A 2005-2007 között kiemelt leletek a barcsi Dráva Múzeumba kerültek,
ahol az állandó kiállításon is szerepel egy részük.