A búvármunkákról
beszélgettünk Vígh Jánossal…
|
|
BÚVÁRINFÓ: Először is próbáljuk meg tisztázni, milyen munkákat is végeznek napjainkban Magyarországon a víz alatt az ipari búvárok? Vígh János: Három fő csoportra osztható a tevékenységünk. Az első csoportba a tervezhető karbantartások tartoznak. Ez az általunk „Kenyérfa” néven emlegetett, többnyire állandó megrendeléseinket takarja. Ezek a feladatok közé a település vízgazdálkodás terén a víztermelési és vízkormányzási műtárgyak, vízkezelési és víztározó műtárgyak rendszeres karbantartásai tartoznak. A szennyvízkezelésben is szerepünk van, például a Dórr-, Dortmundi-, Lipcsei-medencék eleveniszapjában keverőlapátok cseréje, pótlása, betonfelületek, levegőszállító csövek kis javítása, az elő- és utóülepítők takarítása. Nagy átmérőjű szennyvíz közcsatornákban a leülepedett, cementálódott szennyvíziszap kitakarítása, a csatornák falának, illetve folyókáinak javítása, szennyvízátemelők (Moba) tisztítása, valamint az üzemeltető kérései szerinti egyéb karbantartások. A területi vízgazdálkodás is számít ránk, bár sajnos egyre kevesebbet költenek az állami vízi műtárgyakra. A hajózózsilipeket hajdanán ötévente víztelenítették és karbantartották. Az előbbi feladat elvégzéséhez kellett a búvármunka. Ma is közreműködünk ezekben a munkákban, azonban a karbantartás kitolódik hét-nyolc évre is. Szerencsére a bújtatók, tiltók, átereszek övcsatornák, öntözőcsatornák rendszeres karbantartása nem odázható el, így ezek sokkal sűrűbben történnek. Folyamszabályozási, mederrendezési műtárgyak felülvizsgálata, állapotfelvétele és javítása is ipari búvár feladat. A hajózás terén is dolgozunk. Több állóhajó kéri a várható kisvízállásnál a hajó alatti medervizsgálatot, ilyenkor azt kell felderíteni, hogy a víz nem sodort-e a hajó alá éles tárgyat, követ, mely veszélyezteti a hajó alját. S természetesen a veszélyeseket el is kell távolítani. Második csoportba a tervezett vízépítési
kivitelezések tartoznak. Előzetes munkaként a mederidegen tárgyak -
különös tekintettel a vélhetően robbanásveszélyes mederidegen tárgyakra
- felderítését, eltávolítását kell elvégezni. Példaként említem, hogy
egy jelenlegi kivitelezésünknél a Margit híd alatt találtuk meg a régi
berobbantott híd roncsait, amit ki kellett szedni, mert a szádlemez
verést és a lábazati kőszórás előtti kotrást akadályozta. Mederkeresztezéseknél
a kotrási künet ellenőrzése, a lefektetett cső, vagy kábel helyzetének
vizsgálata, a leterhelő idomok elhelyezése, a takarás utófelderítése,
vagy fordított esetben mindezek bontása a munka sorrendje. A mi feladatunk
a meder- és partállékonyságot biztosító geotextília az ún. terfil terítése
a kőszórások alá, majd a kőszórások utóellenőrzése, valamint a „Gabion”
kőzsákok, vagy „Reno” Matrac-ként ismert kőmatracok elhelyezése
is. Feladat továbbá a víz alatti betonozás, a különféle lakatos- és
csőszerelő munkák, melyeket híd-, kikötő-, kútépítésnél és egyéb vízügyi,
vagy ahhoz kapcsolódó kivitelezéseknél kell elvégezni. Időnként különleges
helyszínekre is hívják a búvárokat. Előfordultunk már belvárosi mélygarázs
építésénél, mivel a magas talajvíz miatt, a liftaknában nekünk kellett
a betonvasat vágni víz alatt, vagy egy váci úti autószalon mélyalapozásnál
a betörő talajvíz „megregulázását” végeztük. Egy tangazdaság
bortárolójában is merültünk egyszer, mert a tolózár csere idejére belülről
kellett eltömítenünk a vezetéket, nehogy a nedű elcsorogjon. Úgy jártunk
el, mint Petőfi Sándor Csokonai című versében: „A likra tette
tenyerét a Pap, s csak várt, csak várt, hogy jön talán a csap.”
Szerencsére nincs két egyforma kivitelezés, így mindig van újdonság,
van min töprengeni, de a sok éves rutin, a speciális anyagok és technológiák
magas szintű ismerete alapján mindig van megoldás. Hasonló, azonnali beavatkozást igénylő feladat a hajó lékesedése, vagy propuziós sérülésének rendbetétele, mint például a feltekert drótkötél, felkapott, beszorult autógumi, vagy egyéb mederidegen tárgy eltávolítása. Szedtünk már ki hajócsavarból kikötőbakot is. A hajóknál előfordulnak kormánylapáttörések, lapáttengely ferdülések javítása, vagy az orrsugár kormány hibaelhárításai. Volt, hogy a szél által a Dunába sodort hombárfedeleket kellett megkeresnünk. Rendszeres munka a beszakadt horgonyok felderítése, megkötése is. Rendelkezünk ultrahangos szonárral, ami a felderítést megkönnyíti. Hasonló munkák sóderbányákban is előfordulnak: kotrókanál beszakadás, vagy vedersorra szakadt partfal eltávolítása, de szedtünk ki már dózert, kotrógépet, teherautót is bányatóból. S vannak egészen különleges feladatok is, kerestünk vadász által bányatóba ejtett csőre töltött, kibiztosított vadászfegyvert. Sokan nem tudják, hogy nem csak vízfelszín alatti munkákat végeznek ipari búvárok, hanem légzésre alkalmatlan, vagy vélhetően alkalmatlan, tehát gázzal, füsttel telt épületekben, aknákban, tartályokban is dolgoznak. Megítélésem szerint a „füstbe menő” tűzoltókat is ipari búvároknak kellene tekinteni, és azokat a biztonsági megoldásokat, eszközöket kellene alkalmazniuk, mint a nulla látótávolságnál, mérnöki létesítménybe merülő búvároknak. Így - valószínűleg - elkerülhető, de legalábbis nagyon jelentősen csökkenteni lehetne az olyan problémákat, mint ami az emlékezetes egyetemi pincelőtérnél bekövetkezett tragédiát okozta. Kissé hosszúra nyúlt a válasz, de messze a teljesség igénye nélkül mutattam be néhányat a munkáinkból. BI: Ezek közül melyek a nehéz, a nagy tapasztalatot és szakértelmet igénylő feladatok, s ha van olyan, akkor melyek azok, melyeket könnyű, jó munkának tekintenek a búvárok? V.J.: A legnagyobb nehézséget a nulla látótávolságú vízben, vagy lebegő iszapban, szennyvíziszapban végzendő munkák jelentik. Ebben a környezetben is elvárják tőlünk a szakszerű felderítést, vagy munkavégzést. Lelkileg megterhelő olyan területen tapogatva dolgozni, ahol előzőleg már találtunk robbanószerkezetet és tudjuk, hogy várható újabbak felbukkanása is. Tapasztalatot igényelnek a szerelési munkák, például a nagyon súlyos tolózárak fel- és leszerelése az ivóvízkútba, vagy a kutak, csatornák nagy nyomású vizes mosása, az ún. womá-zása, ami komoly fizikai igénybevétel. Folyóvízi munkánál, magas vízállásnál, amikor a sodrás erős és mindenfélét hoz a víz „ajándékba”, görgetegkövet, víz közben lebegve sodródó lombos fát, döglött állatokat, szintén nem tekinthető ajándék munkának. Kellemes, jó munkák a víztározóknál, természetvédelmi területen, arborétumokban végzett munkamerülések, ahol a csodás környezetben, viszonylag tiszta vízben dolgozhatunk. (Az archív képek Mészáros Gyula gyűjteményéből származnak. Köszönet a felhasználás lehetőségéért!) |
|
|
SZERKESZTŐSÉG |