EREDMÉNYES MERÜLÉS A DUBOKI DO SZIFONJÁBAN

2005. SZEPTEMBER 13.

A montenegrói expedíciók szervezői három éve invitáltak először a Njegusi polje legmélyebb barlangjába, hogy a 280 méter mélységben záró szifon mögötti szakaszokat felderítsük. 2003-ban gépjármű műszaki probléma hiúsította meg az utazást, 2004-ben egy szó szerint értendő lórúgás, a jósvafői falunapokon. Időközben egy szerb búvár átúszott az 55 m hosszú szifonon, de egy rövid meander után nagyobb akna állta útját.
Idén hárman vállalkoztunk a szifon mögött - vélhetően mélyebb szintre vezető járatok felderítésére. Szalay Kornéllal kiegészülve, nem csak egy kiváló búvárral indultunk útnak, hanem egy megbízható autóval is. A falunapokra pedig egyszerűen nem mentünk el.
Augusztus 3-án este érkeztünk meg Njegusiba, ahova magunkkal vittük a rossz időt. Gyors tájékozódásunk során könyvelhettük el azt a tényt, hogy a barlangot két-három nap alatt lehet beszerelni. Másnap ez meg is kezdödött. Mivel a Njegos feltárása is eredményesen zajlott és kötéligényes volt, a Dubokira épphogy össze tudtuk szedni a szükséges mennyiséget. Megkezdtük a felszerelés leszállítását is. Három nap alatt minden felszerelés lekerült a szifon partjára, összesen 14 beg. A negyedik nap, augusztus 7-én délben indultunk el, hogy merüljünk egyet. A szifonhoz viszonylag hamar leértünk, majd meg kezdtük a kicsomagolást és az összeszerelést. A szifontó ill. a partja ideálisnak tűnt első látásra, de igazán szárazon lévő felületet nem-igen találtunk. Így nagyon hosszadalmasra sikeredett a felkészülés. Következett az átúszás, a felszerelés átszállítása, a telefonvonal kiépítése és az átöltözés. Bekarbidoltunk és este kilenc körül telefonon egyeztettük az első felderítő utat. A szélesebb folyosó keskeny hasadékban folytatódott, majd egy akna szájába torkollott. Visszatértünk a szifon közelébe, ahol egy kerülőnek tűnő járatba felmászva az előbbi akna tetejébe értünk. Kötéllel visszatértünk az aknához, ahol húsz méterrel lejjebb kiderült, hogy többet leszünk lent, mint terveztük. Telefonon egyeztettük az időt és még néhány órás ügyeletet kértünk a szifon hoz. Gyakorta megesik, hogy egy kiadós továbbjutás esetén elég messzire kerülünk ahhoz, hogy visszafelé legyen energiánk a térképezésre. Ennek elejét véve az akna aljából meg indítottuk a poligont. A meander, amelyben mi és a víz is folytatta útját, tágas, de mászós volt. Hamarosan újabb letörés peremén álltunk. Az ereszkedések lefelé egyre vastagabb mésztufa falakon történtek. Kisebb tó kanyarodik, amire azt hisszük: szifon, de egy vízszintes folyosót rejt. Itt a főte a vízszint közelében alacsonyra ereszkedik, és a túloldalon is jól látszik a szifonokra jellemző öblös forma együttes. A folyosó akna peremére ér és a mész-tufadomb meredeken hullik alá. Hosszabb ereszkedés után tágas aknafenéken a tufa-medencék gerince után újabb szép meander vezet tovább. A következő meanderakna hatalmas mésztufalejtője ismét kötelet igényel. Az ereszkedés egy kisebb párkány után folytatódik a táguló aknában. Negyven méter után Dínó előrement és csak artikulátlan üvöltését hallottuk. Egymásra néztünk: nincs még szifon. Fúrtunk egy megosztást, és mivel elfogyott a magunkkal hozott 140 méter kötél, csak 10 métert mentünk lejjebb egy párkányra, ahonnan egy 40 m mély aknába lehetett lekukkantani. A járatok és az aknák lefelé egyre tágasabbak, és ez az utolsó akna helyenként már 10-15 m széles. Visszafelé még néhány fotót is készítettünk és fel mértük az első aknát a szifon ig. Hajnali fél négy körül jelentkeztünk az ügyeletnek, majd vonalat bontottunk, visszacsomagoltunk mindent, beöltözés, szifontranszport után újabb átöltözés és a kiszállítás előkészítéseként visszabegelés. A kiutat kicsit az is lassította, hogy az ügyeletnek becsomagolt felszerelésekkel egy slószt is felküldtünk. A felszínre huszonegy órával a leszállás után értünk fel, reggel kilenckor. Két nap alatt mindent sikerült kihozni a barlangból.
Az új részt a szifonnál együtt 300 m hosszban mértük fel. Az utolsó párkányig 120 méter mélyre ereszkedtünk, és innen távmérővel 40 méterre mértünk le. Jövőre tervezzük a további feltárást, amit csak a szifon mögötti bivakkal tudunk megvalósítani. Végezetül szeretnénk megköszönni mindenkinek a segítséget és a felszereléseket. Külön köszönet illeti a transzportcsapatot és a telefonügyeleteseket: Kiss H., Nyúl, Hernádi Bogi, Klaricza Á., Haraszti K., Bubba, E. Anna, Regös Szilárd, Várj Laci, Heilinger B., Szamosi G., Pinti, Csekő Á., Kékesi Ica, M. Anna, Perényi K., Svéd, Kisróka, Németh L., Csiribá, Kocsis Gy., Zaránd P., Szűcs L., Polyák Á., Orosz A., Ács V., Kovács K. Jeti, Csekő Zs., Szabados F., Kocsis Áki, Dini, Dórika, Kékesi 1., Fekete K., Fedor T.

(Az írás megjelent az MKBT 2005. szepember-októberi tájékoztató füzetében)


DIANOVSZKI TIBOR, SZABÓ ZOLTÁN, SZALAY KORNÉL