A hadizsákmány
bosszúja,
|
|
1918. október 31-én 16 óra 45 perckor az Osztrák-Magyar monarchia hadiflottája végleg bevonta hadilobogóját, melyet addig ellenség előtt egyetlen hajója sem tett meg. November 5-én az antant erők megszállták a monarchia hadikikötőit, közöttük Cattarót, és lefoglalták a hadiflotta ott állomásozó egységeit. Ezek között volt az 1889-ben vízrebocsátott, 4000 tonna vízkiszorítású, 98 méter hosszú cirkáló, a Ferenc József, hivatalos nevén: SMS Kaiser Franz Josef 1. A hajót a lefoglaló francia tengerészek zsúfolásig megtöltötték "zsákmányanyaggal" és a Punta d'Ostro parti erőd előtt lehorgonyozták. Az ezt követő éjszakai viharban a hajó "ismeretlen okokból" felborult és elsüllyedt a francia legénységgel együtt.
A parancsnoki híd és a megdölt fedélzet A hajót több éve szeretnénk lefilmezni, lefotózni és kutatni, de a roncs helyzete ezt eddig nem tette lehetővé, mivel Montenegró és Horvátország határán van, és egyik ország hatóságai sem engedélyezték a merülést. 2007. július 22-én végre sikerült nekem (Czakó Lászlónak) és Kovács Attila búvár barátomnak a roncson merülni. Kovács Attila ismeretségének köszönhetően a Zágrábi TV stábjához csatlakozva, a horvát rendőrség búvárcsoportja és a Horvát Kulturális és Természeti Örökségvédelmi Minisztérium képviselőjének kíséretében. A hajóroncs 43 méter mélyen fekszik oldalára borulva. A két világháború között jugoszláv katonai búvárok az ágyúit leszerelték, a lőszereket kiemelték. Az ágyúkat Montenegró fővárosában Cetinjében a polgármesteri hivatal elé kirakták, mint háborús emléket. A merülést jó látási viszonyok között végeztük, melynek teljes időtartama több min 75 perc volt. Ennek csaknem fele, úgynevezett "kizsilipelés", azaz lassú, lépcsőzetes felemelkedés, ami igen unalmas dolog. A csónakfedélzet (a rádiófülke
és a szellőzőkürtő maradványa) és A jó látási viszonyok lehetővé tették, hogy az egész merülésről végig videó felvétel és fotódokumentáció készüljön. Sikerült megfejteni az elsüllyedés valószínű okát is. A jobb oldali főhorgony nem volt leeresztve, így a túlterhelt, viharba került hajót a bal oldali horgonylánc húzása egyre jobban a bal oldalára billent és végül felborult. A jobb oldali főhorgonyt, ami most is a helyén van, lefényképeztük.
Érdekesség még, hogy a Ferenc József cirkáló testvérhajója, a Kaiserin Elizabet, azaz az Erzsébet császárné (Ferenc József felesége) szintén elsüllyedt, csakhogy Kínában Csingtau kikötőjében. Az ágyúkat erről is még az elsüllyedés előtt levették az osztrák-magyar tengerészek. Ezekkel az ágyúkkal lőtték (a partról) a japánokat, míg volt lőszerük, és a hajót pedig a fenékszelepek megnyitásával elsüllyesztették az 58 méter mély vízbe, hogy ne kerüljön az ellenség kezére. Emlékeztetőül: az eddig általunk megtalált és dokumentált
Osztrák-Magyar hadihajók roncsai: |
|
|
CZAKÓ LÁSZLÓ |
Kapcsolódó anyag: Újra hadilobogót kap a Ferenc Józsed cirkáló roncsa ››› |