Valószínűleg sikerül megtalálni az Osztrák-Magyar Monarchia egyik leghíresebb kereskedelmi vitorlásának roncsait


Bevalljuk T. Olvasóinknak, hogy vajmi keveset tudtunk a XIX. századi magyar kereskedelmi tengeri hajózásról. Egy új és a búvárok számára fontos hír kapcsán utánanéztünk néhány, a témába vágó adatnak. A Kiegyezés után megalakult a független magyar tengerészeti hatóság. A Monarchia kereskedelmi hajói érdekes zászló alatt járták a világtengereket: az egyik fele az osztrák piros-fehér-piros, a másik fele a magyar trikolor volt, rajtuk a nemzetek címereivel. A XIX. század második felének kereskedelmi hajói különböző típusú vitorlások voltak. Ezeknek a hajóknak a túlnyomó része Fiume és Trieszt, illetve környékük hajóépítő műhelyeiből kerültek ki. Az Osztrák-Magyar Monarchia kereskedelmi flottája az 1880-as évek derekán volt a legnagyobb, több, mit 300 vitorlás hajóból állt. Ez azt jelentette, hogy a régi és nagy tengerhajózási tradíciókkal rendelkező Franciaország, Németország, vagy Olaszország kereskedelmi flottájával közel azonos nagyságú volt a Monarchia hajóparkja. Láthatjuk, hogy a polgári hajózásban jelentős szerepet foglalt el a Monarchia, de a hadiflottáját tekintve is a világon a hatodik helyen állt. (Szerkesztőség, Ákos György: Osztrák-magyar vitorlás hajók tanulmánya alapján)

Az 1800-as évek közepén jelenik meg az Osztrák Magyar Monarchia kereskedelmi flottája a világtengereken. Ennek a korai kereskedelmi flottának volt az egyik leghíresebb hajója az 1850-ben, Fiumében épített Splendido nevű kétárbocos vitorlás, azaz brigg1.

A Splendido, Ivan Visin kapitány vezetésével 1852-59 között megkerülte a Földet2, még mielőtt ezt a tettet a jóval nagyobb, gőzhajtású Novara hadi fregattnak sikerült volna 1857-59-ben végrehajtania!

A hajó a később egy Trieszt-Cres úton viharba került és elsüllyedt. Az feltételezett elsüllyedés helyén horvát búvár barátunkkal, a korabeli hozzávetőleges koordináták alapján a lokátorommal vizsgálatot végeztünk és a lokátor végül kimutatta a keresett hajót.

A hajó végleges azonosítását búvármerüléssel döntjük majd el egy későbbi időpontban, de mivel ezen a környéken más hajóroncs nincs, és a lokátor sem talált mást, így a hajó azonossága valószínű.

1 Az un. teljes vitorlázatú, vagy árboczatú hajó (a Monarchiában általánosan használatos olasz kifejezés szerint „nave”) minden 3, 4, vagy 5 árbocán kereszt vitorlázat található, és a hátsó, tat árbocon még egy hosszanti farvitorla is található, melynek a széllel szembeni fordulásnál van nagy szerepe. A brigg egy olyan nave, melynek csak két árboca van. Ezeken kereszt vitorlázat van és hátsó, főárbocon megtalálható a fontos szerepet játszó farvitorla.

2 A Splendido… megkerülte a földet. A brigg útját az alábbi térkép mutatja be:


BÚVÁRINFÓ, 2009. AUGUSZTUS


CZAKÓ LÁSZLÓ