Bevalljuk
T. Olvasóinknak, hogy vajmi keveset tudtunk a XIX. századi magyar kereskedelmi
tengeri hajózásról. Egy új és a búvárok számára fontos hír kapcsán utánanéztünk
néhány, a témába vágó adatnak. A Kiegyezés után megalakult a független
magyar tengerészeti hatóság. A Monarchia kereskedelmi hajói érdekes
zászló alatt járták a világtengereket: az egyik fele az osztrák piros-fehér-piros,
a másik fele a magyar trikolor volt, rajtuk a nemzetek címereivel. A
XIX. század második felének kereskedelmi hajói különböző típusú vitorlások
voltak. Ezeknek a hajóknak a túlnyomó része Fiume és Trieszt, illetve
környékük hajóépítő műhelyeiből kerültek ki. Az Osztrák-Magyar Monarchia
kereskedelmi flottája az 1880-as évek derekán volt a legnagyobb, több,
mit 300 vitorlás hajóból állt. Ez azt jelentette, hogy a régi és nagy
tengerhajózási tradíciókkal rendelkező Franciaország, Németország, vagy
Olaszország kereskedelmi flottájával közel azonos nagyságú volt a Monarchia
hajóparkja. Láthatjuk, hogy a polgári hajózásban jelentős szerepet foglalt
el a Monarchia, de a hadiflottáját tekintve is a világon a hatodik helyen
állt. (Szerkesztőség, Ákos György: Osztrák-magyar vitorlás hajók tanulmánya
alapján)
Az
1800-as évek közepén jelenik meg az Osztrák Magyar Monarchia kereskedelmi
flottája a világtengereken. Ennek a korai kereskedelmi flottának volt
az egyik leghíresebb hajója az 1850-ben, Fiumében épített Splendido
nevű kétárbocos vitorlás, azaz brigg1.
A Splendido, Ivan Visin kapitány vezetésével
1852-59 között megkerülte a Földet2, még mielőtt ezt a tettet
a jóval nagyobb, gőzhajtású Novara hadi fregattnak sikerült volna 1857-59-ben
végrehajtania!
A hajó a később egy Trieszt-Cres úton
viharba került és elsüllyedt. Az feltételezett elsüllyedés helyén horvát
búvár barátunkkal, a korabeli hozzávetőleges koordináták alapján a lokátorommal
vizsgálatot végeztünk és a lokátor végül kimutatta a keresett hajót.

A hajó végleges azonosítását búvármerüléssel döntjük
majd el egy későbbi időpontban, de mivel ezen a környéken más hajóroncs
nincs, és a lokátor sem talált mást, így a hajó azonossága valószínű.
1 Az un. teljes vitorlázatú, vagy árboczatú
hajó (a Monarchiában általánosan használatos olasz kifejezés szerint
„nave”) minden 3, 4, vagy 5 árbocán kereszt vitorlázat található,
és a hátsó, tat árbocon még egy hosszanti farvitorla is található, melynek
a széllel szembeni fordulásnál van nagy szerepe. A brigg egy olyan nave,
melynek csak két árboca van. Ezeken kereszt vitorlázat van és hátsó,
főárbocon megtalálható a fontos szerepet játszó farvitorla.
2 A Splendido… megkerülte a földet. A brigg útját az
alábbi térkép mutatja be: