SMS Zenta



Névjegy:
Gerincfektetés: 1896. augusztus 8-án, a pólai cs. és kir. Tengerészeti Szertár (Arzenál) hajóépítő műhelye
Vízrebocsátás: 1897. augusztus 18.
Szolgálatba állítás: 1899. május 28.
Elsüllyedt: 1914. augusztus 14. 09 óra 30 (40??) perc
Elsüllyedés oka: túlerőben lévő ANTANT hadihajók tengeri ütközetben elsüllyesztették
Roncs helye: Montenegró, Petrovac előtt
Roncs mélysége: 75 méter
Hajótípus: védett cirkáló
Hajóosztály: Zenta osztály
Hosszúsága: 96,8 méter
Szélesség: 11,73 méter
Merülési mélység: 4,4 méter
Vízkiszorítás: 2543 tonna
Hajtómű: 8 db Yarrow széntüzelésű vízcsöves kazán, két függőleges négyhengeres háromszoros gőzgép, két hajócsavar és 2 db árboc 585 m2 felületű vitorlázattal
Sebesség: max. 21,8 csomó, (8584 LE)
Hatótávolság: 10 csomóval 3500 tengeri mérföld
Páncélzat: ágyú pajzs 3,5 cm, parancsnoki torony 3,5 cm, fedélzet 2×2,5 cm
Fegyverzet: 8 db 12×40 cm gyorstüzelő ágyú (Skoda), 8 db 4,77×44 cm-es könnyű ágyú, 2 db 4,77×33 cm gyorstüzelő (Hochtkins), 2 db 8 mm-es M93-as gépfegyver, 2 db 45 cm-es torpedóvető cső
Személyzet: 17 tiszt és 289 fő legénység

Az SMS Zenta történetének több jeles eseménye kapcsolódik augusztushoz, ezért választottuk a hónap hajóroncsának. A hős hajónak – erről majd később részletesen írunk – ebben a hónapban volt a gerincfektetése, majd a vízrebocsátása. A cirkáló távol-keleti küldetésekor, a nemzetközi haderő tagjaként a kínai boxerlázadás leverésének harcaiban, 1900 augusztusában elesett a parancsnoka, Von Thomann fregattkapitány. Az SMS Zenta adta le 1914. augusztus 8-án az adriai tengeri háború első magyar ágyúlövését a montenegrói Antivarinál, és alig több mint egy héttel később egyenlőtlen tengeri ütközetben, 16-án süllyedt hullámsírba…

Még 1895-ben a haditengerészet akkori parancsnoka Maximilian Doublebsky von Sterneck szorgalmazta új cirkálók építését. Végül három, ún. védett cirkáló épült meg: a Zenta, az Aspern és a Szigetvár. Mindhárom hajó jeles hadieseményekről kapta a nevét: az 1697-es zentai diadalról, az 1809-i Napóleon elleni győztes csatáról és az 1566-os szigetvári hőstettről, mikor a rommá lőtt várból gróf Zrínyi Miklós és katonái kirohantak és dicső hősi halált haltak.

Vízrebocsátása után az SMS Zenta a kor szokásai szerint a Monarchia képviseletében járta a világtengereket. Részt vett 1900-1901-ben a nemzetközi haderő részeként - az SMS Kaiserin Elisabeth-tel együtt - a kínai boxerlázadás leverésében. A hajók tisztjeinek és legénységeinek hősies és bátor helytállását az uralkodó, Ferenc József írásban köszönte meg. A cirkáló a következő években afrikai és dél-amerikai vizeken hajózott, majd 1904-1914 között a cs. és kir. cirkálóflotta 1. cirkáló-osztályába sorolták.

Paul Pachner, fregattkapitány

A Monarchia Szerbiának történő hadüzenete után (1914. július 28.) Montenegró blokád alá vonásával igyekezetett az ellenséges országba irányuló ANTANT utánpótlásának megakadályozására. (Szerbiának nem volt tengeri kijárata). Említettük, e csatározások első ágyúlövését az SMS Zenta adta le a montenegrói Antivart kikötőjére. A következő hetekben a cirkáló más hajókkal blokádszolgálatot látott el. Augusztus 16-án a reggeli órákban az Ulan torpedórombolóval volt szolgálatban, amikor a távolban hajók füstjeit észlelték. A kötelék megfordult és a lehető leggyorsabban a hazai kikötőjük felé indult. Rövidesen felfedezték, hogy ellenséges hadihajók bekerítési manőverbe kezdtek. A cirkáló parancsnoka, Paul Pachner fregattkapitány utasította a jóval gyorsabb Ulan rombolót, hogy törjön át és fusson be a cattarói kikötőbe. A romboló harcban visszavonult és teljesítette a kapott parancsot. Az SMS Zenta közben igyekezett partközelbe jutni. A francia és angol hadihajók - 11, illetve 8 egységből álltak, köztük számos páncélos cirkáló volt - mintegy 12 kilométerre megközelítették és lövésekkel, illetve kódlobogó jelzésekkel megadásra szólították fel a magányos hajót. Válaszul Pachner fregattkapitány felhúzatta a cirkáló nagy dísz semelylobogóját, jelezve, hogy harcra készül. Erre a francia hajók ágyúikból tüzelni kezdtek a cirkálóra, melyet az lehetőségeihez képest viszonzott.:A hatalmas túlerőben lévő ellenség rövidesen rommá lőtte a hajót, mely azonban hősiesen ellenállt és két francia cirkáló több lövegét is megsemmisítette. Az SMS Zenta az utolsó pillanatig harcolva, a számtalan találat ellenére is a csodával határos módon épen maradt lengő hadilobogójával merült a hullámsírba. A süllyedő hajót és környékét a francia hajók még több percig lőtték, majd megfordultak és a nemzetközi hadijogot semmibe véve, a vízben lévőket magukra hagyva elhajóztak. Az elsüllyedt hajó életben maradt személyzete több órai úszás után érte el a partot, ahol rövidesen hadifogságba estek. Az SMS Zenta cirkálón 312-en tartózkodtak, s közülük 173 fő halt hősi halált. Az elhunyt tengerészek közül - a levéltári források szerint - 49-en voltak magyar nemzetiségűek. Kilenc évvel később az egykori SMS Zenta cirkáló életben maradt legénységének tagjai visszatértek a helyszínre és Petrovac előtt lévő zátonyon egy emlékkápolnát állítottak. Az évtizedek múlásával a kápolna története egyre inkább elhalványult, s ma már az azt felkereső turisták legtöbbje nem tudja, miért és kikért kongatják meg a harangját. Mi tudjuk, hogy a kis harang minden kondulása a Zenta hőseire emlékeztet…

Az SMS Zenta maradványai 75 méter mélyen nyugszanak a tengerben. A mélység miatt érthető, hogy a roncs felfedezése sokáig váratott magára. Pontos adatunk nincs, hogy mikor és kik voltak itt az első merülők, de az biztos, hogy az 1990-es évek elején montenegrói búvárok merültek az egykori cirkáló maradványánál. Magyar búvárok - hosszú engedélyezési és technikai felkészülés után - Czakó László vezetésével 2005-ben jártak a roncsnál. A szürkébe hajló kék mélységben pihenő SMS Zenta - a merülők elmondása és a felvételek szerint - számtalan sérüléstől sebzett maradványa lenyűgöző látvány, vastagon beborították a kagylók, moszatok. A feltáró célú merülésekről film is készült, melyet a televízió bemutatott, és a Monarchia hajóroncsai című DVD egyik epizódja. A merülés nem csak a mélység miatt összetett - trimix- és más légzőgázokkal, merülhető -, tovább nehezíti, hogy a víz hideg, a látótávolság gyakorta csak 10-15 méter és előfordul, hogy áramlás is van. Az első magyar merülést követő évben a szombathelyi kerasubos búvárok tisztelegtek az SMS Zenta roncsánál. Úgy tudjuk, hogy technikai búvárminősítésű, megfelelő gyakorlattal és felszereléssel rendelkezők számátra helyi bázis időnként szervez az egykori cirkáló maradványaihoz merülést.


BÚVÁRINFÓ, 2011. AUGUSZTUS


SZERKESZTŐSÉG