(1. rész) Gondolatok a víz alatti világ
környezetkárosításáról és védelméről... (1. rész) Napjainkban senki
sem vitatja, hogy számos tengerparton sok a látogató és turisták tömege
komoly környezeti terhelést, szigorúbban fogalmazva környezetkárosítást
okoz. Ez a felismerés és állítás igaz a közkedvelt merülőhelyekre és
a búvárturizmusra is. Nyilvánvaló, hogy az "átlag" turisták,
nyaralók, pihenni vágyók száma messze meghaladja a búvárokét, tehát,
- egyes vélemények szerint - a vizek környezetkárosításért sokkal inkább
az átlag turisták tehetők felelőssé. Persze, mint minden "sommás"
állításban, az általánosításokban vannak igazságok és vannak tévedések,
vagy hamisságok. Jelen esetben sincs másként, hiszen a világ számos
csodaszép tengerpartja azért lett közismert és közkedvelt, azért épültek
szállodák, kiszolgáló létesítmények, mivel a víz alatti világ csodáit
felfedezni kívánó búvárok révén ismertté, látogatottá váltak...
Melyek valójában a tengereket, tengerpartokat veszélyeztető hatások,
minek a következtében került - sok helyen - veszélybe a víz alatti élővilág,
különösen a korallzátonyok?
Legtöbben minden bizonnyal a legelső helyre a legnagyobb, a legsúlyosabb
környezeti katasztrófákat okozó hatalmas tengeri tartályhajók - elsősorban
olajszállítók - baleseteit sorolják. Valószínű azonban, hogy ezek a
vitathatatlanul súlyos környezetkárosító események messze nem okoznak
akkora pusztulást, pusztítást a tengerekben és azok élővilágában, mint
más, folyamatos események.
A környezetet erősen szennyezik a vizekbe, vagy közvetlenül a víz partokra
telepített ipari létesítmények, elsősorban az olajfúrótornyok, vegyi
üzemek. Igaz, ezeknél a létesítményeknél nincs "robbanás szerű",
a média által felkapott katasztrófa, viszont hosszú időn keresztül a
folyamatos ipari tevékenység - igaz nem látványosan - de, szépen, lassan
folyamatosan károsítja a környezetét.
Sajnos az ipari termelés által keletkezett mérgezőanyagok, sőt nukleáris
hulladékok egy részét is a tengerekbe kerül.
Igen jelentős környezetkárosító a hajózás szinte minden "ága".
A hatalmas teher, vagy utasszállító hajók - ez utóbbiak általában turisták
tömegeit szállítja - elhasznált üzemanyaga, az esetenként a hajózó út
biztonságossá tétele érdekében végzett "hajózó út biztosítása",
és kikötőik súlyos károkat okoznak a víz alatti élővilágban. (Előfordult
olyan eset is néhány évvel ezelőtt, hogy a Vörös-tengeren egy figyelmetlen
teherhajó a rosszul kiválasztott útirány miatt - a nélkül, hogy maga
megsérült volna -, nagy felületen "leradírozta" a korallzátonyok
tetejét.) A kisebb hajók horgonyai a kellemes öblökben a korallszirtek
gyilkos ellenségei, de a többnyire kedvtelési célból használt kisebb-nagyobb
motoros gyors vízi járművek hajócsavarjai gyakorta okoznak súlyos, nemegyszer
végzetes sérüléseket a békés, esetenként kíváncsi, nemegyszer veszélyeztetett
nagy(obb) testű élőlények testén. Gyakori áldozatok a tengeri tehenek,
a delinek, cápák, de nem egyszer a bálnák, vagy kölykeik.
Számos tengeri üdülőhely tisztítatlan szennyvize, az abban lévő nagymennyiségű
vegyi anyag pusztítja a vizek élővilágát.
A tömeges túrizmus - de a megnövekedtet hajóforgalom - következtében
a vízbe dobott hulladék mennyisége jelentősen megnövekedik. A víz alatti
illegális szeméttelepek, nem csak lehangoló látványt jelentenek az arra
járó búvároknak, de a nehezen elbomló fóliák, műanyagok beborítják a
korallokat, és szó szerint megfojtják a szirtek egyes részeit.
A "szárazföldi" és víz alatti turisták tevékenységükkel közvetlenül
is hozzájárulnak az élővilág, a víz alatti környezet pusztulásához,
pusztításához: a tudatlan, figyelmetlen, vagy felelőtlen mozgás a vízben,
víz alatt a korallokon, szivacsokon, a lágyabb élőlényeken való gyaloglás,
taposás, azokba való belerúgás helyrehozhatatlan károkat okoz.
Hasonlóan - közvetlen természetkárosítás - részesei a víz alatti élőlények,
maradványok, roncsok darabjainak gyűjtői. Egyes érdekes tengeri élőlények
tömeges gyűjtése megbonthatja egy nagyobb víz alatti terület biológiai
egyensúlyát és ezzel súlyos környezeti problémát alakulhat ki.
A tömeges turizmus elősegíti a túlzott parti menti helyi halászat kialakulását,
ami a terület étkezésre alkalmas halállományának kipusztításához - kihalászásához
- vezet. Egy ilyen helyzet is a biológiai egyensúly elbomlásához vezet.
Az ipari méretű halászat is a tengerek - egykoron kifogyhatatlannak
vélt - halállományának jelentős csökkenéséhez vezet(het.) A nagyméretű
hálókkal történő halászat alkalmával nagyon nagy arányú a véletlenül
befogott, s feleslegesen elpusztított, de felhasználásra nem kerülő
élőlények mennyisége. A tengeri emlősök és cápák vadászata egyes fajokat
a kipusztulás szélére sodorta.
Közvetve járulnak hozzá a víz felszín alatti élőlények pusztításához
azok a tengerparti látogatók akik a víz alól származó emléktárgyakat
vásárolnak.
Vannak olyanok, akiket annyira elbűvölnek a vízben látottak, hogy közvetlen
környezetük, a lakásuk részévé kívánják tenni a tenger egy piciny darabkáját:
tengervizes akváriumot készíttetnek otthonukban. Az érdekes díszhalak
gyűjtése során számos egyed elpusztul, mielőtt az akvarista boltjába
érne, de sokkal nagyobb károkat okoz az egyes területen alkalmazott
gyűjtési módszer: a vízbe olyan vegyi anyagot öntenek, amitől a halak
elbódulnak. Az "eszméletlen" halak közül azután a begyűjtök
válogatnak, viszont számos egyed a méregtől elpusztul, vagy magatehetetlenül
kiszolgáltatott áldozata lesz az időközben megjelenő ragadozóhalaknak.
Korunk ipara és emberei egyetemlegesen felelősek az üvegházhatás kialakulásáért,
melynek következtében megkezdődött a felmelegedés folyamata. A tengerek
- helyenkénti - túlmelegedése a korallok pusztulását eredményezi, viszont
ez az ott lévő teljes élővilág pusztulásához vezet. A elmelegedés okozhat
kiszáradást, vízszint csökkenést is, ami közvetlen pusztulását okozza
a sekélyvíz élővilágának...
A víz alatti élővilág pusztulására már vagy harminc-harmincöt évvel
ezelőtt számos tudós, kutató, búvár felfigyelt és felhívta a figyelmet.
Történtek is hathatós intézkedések, sőt Föld számos területén egyes
országok kormányai különféle intézkedéseket hoztak, melyekkel a károkozás
mértékét csökkenteni kívánták.
(2. rész) A veszélyben lévő vizek, víz
alatti élővilág érdekében tett intézkedések áttekintése messze túl mutatna
írásunkon, ezért néhány, a - magyar - búvárokat is érintő lépésre korlátozzuk
a következő - koránt sem teljes - összefoglalást. A bennünket, búvárokat
érintő "intézkedéseket" néhány - elsősorban a Vörös-tengerhez
kapcsolódó - példán keresztül is szemléltetjük.
Az első és legfontosabb, a búvárokat leginkább érintő intézkedés az,
hogy szinte minden jelentősebb búvárterületen a szervezett - helyi vezetők
által irányított - merülések engedélyezettek csak. Nyilvánvaló, hogy
ez az intézkedés a közvetlen és tudatos környezetkárosítást, környezetrombolást
csökkenti.
(Izraelben például búvár "rendőrök" tevékenykednek, s amennyiben
a "turista" kárt okoz, akkor a helyi vezetőt megbüntetik,
akár még a merültetési jogosítványát is bevonják.)
Igen lényeges intézkedések a víz alatti nemzeti parkok kijelölése,
ami - azon kívül, hogy az adott terület megkülönböztetett értékességére
is utal - valamilyen mértékben a látogatók számának korlátozására irányul.
(Egyiptomban a közelmúlt intézkedése volt, hogy a Ras Muhhamad környéki
nemzeti park, a Jolanda- és a Shark-reef "délről", Hurghadából
már nem látogatható. E helyet, merülőhelyeket csak a Sharm-ból induló,
külön engedéllyel rendelkező csoportok merülhetik.
Szintén korlátozták a Thislegorm roncs látogatását: a Sharm-ból induló
hajóknak előzetesen engedélyt kell kérniük. A hatóságok ezzel a korlátozással
a roncs túlterhelését kívánják csökkenteni.
Természetesen a világ más merülőhelyein is igyekeznek az ésszerűség
határán belül korlátozni a napi merülök számát, pl. a Medes-szigetek
víz alatti világába naponta csak mintegy 120-150 búvár látogathat. Horvátországban
az egyéni búvárkodást kívánták korlátozni, ezért a vezetett merülésekhez
szükséges engedély sokszorosába kerül az "egyéni engedély".
Szomszédunknál is ismert gyakorlat, hogy egyes roncsok - pl. több Rovinj
környéki roncs - csak külön, tekintélyes összegekbe kerülő díjakért
látogathatók, az arra engedéllyel rendelkező bázisok felügyelete mellett.
Ezek a korlátozások szintén a különleges (?) merülőhelyek terhelésének
csökkentését (is) szolgálhatják. Az adriai víz alatti természeti parkok
látogatásáért fizetett helyi díjak szintén a környezet megóvása érdekében
a látogatók számának visszafogására irányul.)
A korallzátonyok megóvását a hajók horgonyai okozta sérülésektől jelentősen
csökkenti a kiépített bóják, kikötőkötelek kötelező használata.
(A vörös-tengeri merülőhelyek egyre nagyobb számánál találkozhat a látogató
horgonyzó bójákkal. A környezetvédelmi feladatokat - is - ellátó HEPCA
néhány éve kezdeményezte e "zátonybarát" kikötőhelyek kiépítését,
aminek napjainkra szép eredményei vannak.)
A környezetvédelem érdekében kifejtett tevékenység azonban sok pénzbe
is kerül, melynek egy részét a búvárokra hárítják át a hatóságok, különféle
"víz használati díj" formájában.
(A Vörös-tenger egyiptomi szakaszán az év első negyedétől a búvároknak
napi 2 USD un. vízhasználati díjat kell fizetni.)
A víz alatti élővilág megóvása érdekében a világ - szinte - minden
merülőhelyen tilos a vízből bármit is kihozni.
(Egyiptomból történő kiutazás alkalmával a csomagellenőrzések alkalmával
előtalált tengeri élőlényeket, preparátumokat, az azokból készült dísztárgyakat
elkobozzák - elkobozhatják -, sőt súlyos pénzbüntetést is kiró(hat)nak.
Kevésbé közismert, hogy a magyarországi vámszabályok is szigorúan büntetik
az olyan tárgyak, eszközök, dísztárgyak behozatalát, melyek a környezetkárosításával
összefüggésbe hozhatók. Pont ezért célszerű és kívánatos, hogy ezen
"termékek" jegyzékét azok, akik egzotikus ajándékok, emléktárgyak
iránt érdeklődnek még az elutazásuk előtt tanulmányozzák. Megjegyzésre
érdemes, hogy a Vörös-tengeren a halászat is szigorúan szabályozott
tevékenység.)
Valójában az előzőekben ismertetett intézkedések - a számos eredmény
mellett - "cseppek a tengerben". A vizekkel, a víz alatti
élővilággal kapcsolatos környezetvédelmi intézkedések alapján kimutathatóak
eredmények, azonban a törvények, rendeletek, az esetleges szigorú fellépések
csak néhány károsító tényező hatását csökkenti, vagy küszöböli ki. Vitathatatlan,
hogy az emberek - sajnos, csak egy részének - a gondolkodása is megváltozott
az elmúlt évtizedekben. Vitathatatlan, hogy napjainkban - mondjuk -
egy tudományos célból szétdarabolt és a vizsgálat céljából a partra
hozott korallszirt darab, vagy egy víz alatti robbantás azért, hogy
a felszínre úszó elpusztult halakat "tudományos vizsgálat alá lehessen
vetni", esetleg tömeges cápamészárlás a legtöbb búvárban jogos
elháborodást kelt. Ezzel szemben az utóbbi két esetet a mindenidők egyik
nagysikerű búvárfilmjében láthattuk. S akkor, úgy negyven évvel ezelőtt
ez nem keltett visszatetszést, ellenszenvet. Tehát vitathatatlan, hogy
- sokakban - bekövetkezett szemléletváltás, viszont az ezeknél sokkal
nagyobb kihívások, veszélyek - igen gyakran - fel sem tűnnek...
Információk a vörös-tengeri merülőhelyeken bekövetkezett
változásokról: IGUANA Kt.