A (régi) víz alatt járó hajókról. Ezen az oldalainkon "érdekességként"
a közel múltban két alkalommal (szeptember 11-én és 29-én) régi tengeralattjáró
- az egykori szóhasználat szerint búvárhajó - baleseteket ismertettünk
korabeli írások, képek alapján. Milyenek voltak ezek az abban az időszakban
a hadihajók között újdonságszámba menő vízi járművek? A következőkben
egy - szintén - régi írás alapján mutatjuk be az adott korszak tengeralattjáróit...
A víz alatt járó hajó
A
Holland a kikötőben
A víz alatt járó hajó minden oldalról légmentesen elzárható alkotmány,
amely, ha szükséges, néhány másodperc alatt le tud ereszkedni a tenger
színe alá, vagy onnan ugyanolyan rövid idő alatt föl is tud emelkedni.
Az elmerülés úgy történik, hogy a hajó belsejében elhelyezett víztartókba
vizet engednek, amivel a tartókba engedett víz súlya lehúzza a mélységbe
a hajót. Ha azután a vizet a tartókból megfelelő gépekkel kiszorítják,
a hajó ismét a fölszínre jön.
A víz alatt járó hajónak főleg katonai szempontból van fontossága és
arra való, hogy az ellenség hadihajóját a hullámok alatt észrevétlenül
meg közelítse és a róla kilőtt robbanólöveggel, az úgynevezett torpedóval
az ellenséges hajót elpusztítsa.
A víz alatti járóművek gondolata több mint kétezer éves. Már a régi
görög világban is használtak a háborúban efféle támadóeszközöket, az
újabb korban pedig egész sora volt a különböző rendszerű és többé-kevésbé
megfelelő víz alatt járóhajóknak. Ezek a járóművek igen sokáig inkább
búvárhajók voltak, mivel leginkább a víz színén úsztak és csak rövid
időre merültek alá, akkor, amikor ellenséges hajó tűnt fel a látóhatáron.
Ma már azonban van olyan víz alatt járó hajó is, amelyik ezt a nevet
igazán megérdemli.
A búvárhajók legtökéletesebb alakja a Holland nevű hajó volt, a tulajdonképpeni
víz alatt járó hajók közül pedig legkiválóbb az amerikai Lake Simon
találmánya, az Argonaut nevű tenger alatti naszád. A Holland-ot 1887-ben
építette egy hasonló nevű amerikai mérnök, kinek találmánya évek során
sok javításon ment keresztül és manapság már olyan tökéletes, hogy a
világ legfejlettebb haditengerészete, az angol is elfogadta.
A
Holland víz alatti hajó belseje
A Holland tenger alatti hajó szivar alakú, 27 méter hosszú, átmérője
pedig 4 méter. Két motor van rajta: egy 160 lóerejű gazolinmotor, amely
akkor működik, mikor a hajó a víz színén úszik és egy 70 lóerejű villamosmotor,
mely a hajónak a víz alatt való haladásában szolgáltatja a mozgatóerőt.
Az egész hajósúlya 74 tonna, vagyis 740 métermázsa. Minthogy az a víz,
melyet a helyéből a maga testével kiszorít, két és fél tonnával (25
métermázsa) nehezebb a hajó súlyánál, a hajó, ha gépei valami hiba következtében
megállnának, a tenger mélyéből önmagától fölemelkedik a víz színére.
A hajó igen erős acélszerkezet, amelyet 15 centiméter vastagságú acéllemezek
egészen befödnek. A hajó közepe táján szokták elhelyezni a kiemelkedő
parancsnoki tornyot és ez az egyedüli nyílás, amelyen keresztül a hajó
belsejébe lehet jutni. A hajó farán van a hajtócsavar, a kormánylapát
és a víz alá bukásnál használt lebukókormánylapátok, melyek vízszintesen
állanak, és némileg hasonlítanak a liba lábaihoz. A hajó belsejében
vannak elhelyezve a vízteher beeresztésére szolgáló víztartók, a gázmotor
és a gazolintartók, továbbá a villamosmotor és a villamossági raktár,
vagyis az akkumulátorok.
Ha a hajó hosszabb ideig tartózkodik a víz alatt, szükségessé válik
a levegő fölfrissítése, nehogy a legénysége megfulladjon. Erre a célra
sűrített levegőt raktároznak be vastartókban és pedig annyit, hogy a
levegő legalább harminc órára elég legyen. Van a hajóban ezenkívül iránytű,
mélységmérő, sűrített levegővel működő kormányzókészülék, mélységszabályozó,
szivattyú, szellőztetőkészülék, azonkívül a szelepek, kerekek és csövek
olyan mennyisége, hogy nagy szaktudással kell bírni annak, aki kiismeri
magát köztük.
Ezeken kívül a naszád orra és fara felé egy-egy légmentesen elzárható
torpedócső vezet, amelyen át sűrített levegővel lövik ki az ellenséges
hajó fölrobbantására szolgáló torpedót. Egy ilyen torpedó négy-öt méter
hosszú, 35-40 centiméter széles és legfeljebb öt darab van belőle a
hajó torpedóraktárában. Kilövés után a torpedó a megadott irányban,
nyílegyenesen röpül és ha sikerül az ellenséges hajó oldalába ütköznie,
föl robban és elpusztítja a hajót.
A Holland-féle tenger alatt járó hajó sebessége óránként 8 vagy 10
tengeri mérföld. (Egy tengeri mérföld 1855 méter, tehát az óránként
megtett út hossza 15 ezer, vagy 18 ezer méter.) Egyfolytában 40 mérföldet
(74200 méter) megtehet anélkül, hogy a víz felszínére kelljen jönnie
és nyolc másodperc alatt hét méter mélységbe tud lemerülni. Amíg a víz
színén úszik, a hajóvezető tiszt a parancsnoki tornyon lévő ablakon
át tájékozódhatik, a tenger alatt azonban már csak előre megállapított
irányban, az iránytű segítségével haladhat.
Bár lényegében hasonlít hozzá, mégis sok tekintetben fölülmúlja a Holland-ot
az Argonaut. Ennek három óriási kereke van, melyekkel, ha a tenger fenekére
ér, úgy haladhat, mint valami kocsi. Ez a naszád éppen ennélfogva valósággal
tenger alatti járómű. A kerekek több ezer kilogramm súlyúak és azért
olyan nehezek, hogy a tenger áramlása a naszádot útirányából el ne sodorhassa.
A kerekeket a hajó motorja hajtja. Ha a tenger alatt véletlenül nagyon
iszapos talajra ér a hajó, akkor, hogy az iszapba ne ragadjon a naszád,
a kerekeket kikapcsolják, miáltal a víz alatti kocsiból ismét víz alatti
hajó lesz, melyet a hajócsavar hajt tovább.
Nagy előnye az Argonaut-nak, hogy 35 méternyi mélységbe is elmerülhet,
mélyebbre azonban már néki sem tanácsos mennie, mert mélyebben olyan
nagy a víznyomás, hogy a hajót összeroppanással fenyegeti.
Különben az Argonaut is óriási szivarhoz hasonlít, 19 méter hosszú és
elmerülve 57 tonna (570 métermázsa) vizet szorít ki a helyéből. Van
benne egy fülke, folyosó, finom műszerek raktára, géphelyiség, sőt telefon
és búvárszoba is. Egyébként pedig mindazok a műszerek, amelyek a Holland-féle
hajón vannak, itt is föltalálhatók. Azonkívül villamos fényszórókkal
és olyan látcsővel is föl van szerelve, amelynek segítségével a víz
alatt is megfigyelhetik azt, ami a víz színén történik.
Az Argonaut legnagyobb gyorsasága óránként öt tengeri mérföld (9275
méter.) Ez a naszád nemcsak hadi célokra, hanem búvármunkákra is nagy
haszonnal alkalmazható. Ez pedig rendkívül fontos, mert manapság a vizek
mélyére leszálló búvárok csak rövid ideig tudnak kutatni a tengerfenéken.
A víz alatt járó hajó parancsnoki tornyának belseje. A parancsnok az
előtte lévő kis kerek ablakon át kémleli a tengert. Két matróz, a kormányzó
készüléknél foglalatoskodik.
A tenger alatt járó hajó nem ismer ilyen akadályokat. Nemrégiben az
egyik olasz Argonaut-hajó huszonhat órát egyhuzamban töltött el a víz
alatt. A hajó teljes fölszereléssel és legénységgel délelőtt tizenegy
órakor ereszkedett le a Földközi-tenger mélységébe és csak másnap délután
egy órakor tért vissza a víz színére. Mikor kikötött, az orvosok megvizsgálták
a matrózokat, mert attól tartottak, hogy a nagy mélységben az erős víznyomástól
bajuk lesz. Valamennyi tengerész jól állotta ki a nehéz próbát.
A tenger alatt járó hajók ezidőszerint még sok javításra szorulnak.
A mozgásuk nehézkes, víz alatti útjukban sok veszélynek vannak kitéve,
iránytűi ingadozók, megbízhatatlanok. Ezért hosszabb útra nem is vállalkozhatnak.
Az egyensúlyuk megtartása a víz alatt igen nehéz, és a hajót néha már
az is veszélybe dönti, ha a belsejében levő legénység megmozdul. Ha
valami nagyobb halba ütközik a naszád, páncéljának megsérülése néhány
pillanat alatt teljesen tönkre teheti az egész hajót.
Éppen ez a sok hiányosság az oka, hogy a tenger alatt
járó hajót háborúban még nem próbálták ki. De ha majd működésük biztosabb
lesz, borzasztó fegyverek lesznek a tenger alatt támadó katonák kezében.
A legutóbbi években minden nagyhatalom haditengerészete hozzálátott
a víz alatti naszádok építéséhez. Franciaországnak 99, Angliának 71,
Németországnak 3 víz alatti hajója van. Magyarország és Ausztria mostanában
építtetett 5 darab tenger alatt járó naszádot.
Röpül a torpedó a hajó felé
A torpedó szivaralakú, 4-5 méter hosszú, 35-40
cm széles. Acél vagy bronzból készül és a csúcsában helyezik el a robbanó-töltényt.
A belsejében gépszerkezet van, amely szükség esetén 2000 méter távolságra
is elröpíti.